Jak se opravdu připravit na pohovor

Jestli hledáte klasický návod, tak už dál nečtěte. Takových článků je internet plný.  Proč bych Vám měla zdůrazňovat, že na pohovor máte chodit včas? Copak chodíte na jiné pracovní schůzky pozdě? Nebo potřebujete někoho, kdo Vás upozorní na to, jak správně podat ruku? Novým kolegům a obchodním partnerům ji přece podáváte. Co jste zatím v praxi zažili, víte také nejlépe sami. Ano, pomůže Vám, když si to zkusíte říct. Ale pracovní prezentace si přece připravujete stejným způsobem. V závěru všech takových rad a tipů (pokud jsou dobré) se stejně dočtete, že máte být na pohovoru sami sebou. Nic nehrát ani nepředstírat. V opačném případě totiž stejně tříměsíční divadlo zkušební doby neustojíte.

Z našich zkušeností vidíme, že se zájemci o práci připravují na pohovory pouze ve snaze zalíbit se. Informace o firmě si zjišťují pouze, aby věděli, co na tuto otázku na pohovoru odpovědět. Pak do společnosti nastoupí a najednou jsou překvapeni – skoro nic není tak, jak si to představovali. Pak už následuje jen: „Proč jsem se na tohle nezeptal/a předem?‟

Dokážu pochopit, že odpovíte na každý inzerát, který Vás zaujme, aniž byste si detailně zjišťovali informace. Nikdy předem nevíte, zda dostanete pozvánku k osobnímu jednání, i když splňujete všechny požadavky uvedené v inzerátu. O to aktivnější byste ale měli být, když o Vás oslovená společnost projeví zájem. V dnešním světě je pro zjišťování informací řada možností. Stanovte si, co se potřebujete dozvědět. Co je pro Vás ohledně potenciálního zaměstnavatele opravdu důležité.

Tady je pár tipů z naší praxe:

  • Základní informace o firmě včetně jejích finančních výsledků
  • Informace o produktech a službách, které nabízí. Recenze zákazníků/uživatelů
  • Jak firma skutečně funguje – určitě znáte někoho, kdo zná někoho… Nebo se jen rozhlédněte po aktuálních a minulých zaměstnancích
  • Organizační struktura společnosti – kdo za co zodpovídá a může schválit
  • Obsazovaná pozice – nejen, co budete dělat dle popisu práce, ale jaké jsou cíle, očekávání , historie vašich předchůdců
  • Kde se budete fyzicky nacházet při výkonu práce a s kým
  • Kdo Vás (ne)zaučí
  • Za co to všechno budete dělat a co se budete moci dále naučit/vyzkoušet/dosáhnout

Sestavte si takový žebříček, co je důležité pro Vás.

Co když narazíte na nějakou negativní informaci? Bylo by divné, kdyby ne. Berte to jako dílek skládačky a počkejte, až ji budete mít celou. Možná vám negativní reference poskytnou dobrou základnu pro kladení otázek (obchodníka přece zajímá, že firma měla problémy s distribucí…).

Pro první kolo určitě počítejte s omezeným prostorem pro otázky, a proto si vyberte jen 2-3 prioritní. V dalších kolech už si vyžádejte více prostoru. Vždy ale pamatujte: ptejte se jen na to, na co si neumíte jednoduše odpovědět sám/a (ano, všichni víme, že podíl instatních polévek v nákupech na retailu klesá). Jsou totiž otázky, kterými si můžete dát závěrečné K.O. zcela sami.

Autorka článku: Lenka Macková